Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Melyik stressz típusba tartozol?

2010.11.15

Melyik stressz típusba tartozol?

1. Naphosszat heverészik

Ha a stressz hatására ellógod az edzéseket, órákat heverészel a kanapén, sokat tévézel, akkor az ellustuló stressz típusba tartozol, aki a passzivitásban akar feltöltődni. Ettől azonban csak még fáradtabb leszel.

Lelki háttere: A túl sok tehertől teljesen szétesel. Nem bírod a korlátokat, szeretsz kibújni a szigorú rendszer alól. Általában teherként élsz meg mindenféle kötelezettséget.

Tipp: Próbálj meg először az étkezésedre koncentrálni és töltsd fel a hűtődet egészséges ételekkel. Ha edzésre nem is vagy képes elvonszolni magad, a lustálkodás helyett legalább vedd rá magad egy kis egészségügyi sétára. Már napi húsz perc is csodákra képes: felfrissíti az agyat és csökkenti a stressz hormonok szintjét, amire most nagy szükséged van.
 
 
2. Folyamatosan nassol

A nassoló típusra jellemző, hogy ha rátör a rosszkedv, egy kis csokival, fagyival, vagy sütizéssel deríti magát jobbkedvre. Ennek nem csak a súlygyarapodás a káros mellékhatása.

Lelki háttere: A nassolás az önsajnálat egyik legjobb kifejezőeszköze. Rágcsálással és édességmajszolással ápolgatod sérültnek vélt lelkedet, abból kiindulva, hogy az édesség az életet is megédesíti.

Tipp: A legjobb persze az lenne, ha elfelejtenéd az összes édességet, ez azonban túl drasztikus lépés lenne. A legtöbb, amit tehetsz, hogy felkészülsz bio- boltban kapható kevésbé hizlaló süteményekkel, vagy cukormentes diétás édességekkel. Ha rád tör az édesség iránti vágy, ezekből csemegézz. Kevesebb szénhidrát kerül a szervezetedbe.
 
 
3. Alkoholhoz nyúl

Az alkohol probléma inkább a férfiakat sújtja jobban, bár sok nő is szenved tőle. Abban különböznek mindössze a férfiaktól, hogy ők nem verik nagydobra káros szenvedélyüket, hanem magukban italozgatnak. Nem arról a szintről van szó, amikor péntek este megiszik valaki egy pohár italt a haverokkal. Akkor van gond, amikor már nyugtatószerként alkalmazza az alkoholt. Egy stresszes eseményt követően azonnal felhörpint egy féldecist.

Lelki háttere: Belső bizonytalanság húzódik meg mögötte. Az alkohol ugyanis nem csak az ellazulás kelléke, hanem a bátorság- és önbizalomszerzésé is. Aki iszik, az italból merít erőt.

Tipp: Időnként mindenkinek jól esik egy pohár ital, de aki ideges, az általában nem áll meg egy pohárkánál. Ha már valakinél rutinná vált ez a mozdulat, nehéz bármi másra cserélni. Éppen ezért az ivás megmaradhat, de kerüljön valami más a pohárba. Például koffeinmentes kávé. Muszáj kicsit becsapnod magad, amíg elmúlik a stresszes időszak.
 
 
4. Kábítószert fogyaszt

Egyre többen szenvednek e káros szenvedélytől, és nem csak a fiatalok körében terjedt el. A kábítószer fogyasztó azonnal droghoz nyúl, ahogy nem tud egy helyzetet megfelelően kezelni, és atrocitások érik. A probléma akkor kezdődik, amikor már nem tudja, melyik volt előbb: a stressz helyzet, vagy pedig a kábítószer fogyasztás. Egy idő után ugyanis már összeolvadnak az események, és csak akkor képes jól érezni magát, ha azt az életérzést érzi, amit csak a kábítószer adhat meg számára.

Lelki háttere: Akaratgyengeség, bizonytalanság jellemzi a rendszeres kábítószer fogyasztót. A dolgoknak a könnyebb végét fogja meg, mert azt hiszi, hogy így sokkal egyszerűbb lesz minden. Pedig pont fordítva van.

Tipp: Ha nem krónikus kábítószer függőségről van szó, akkor próbálj a füves cigaretta sodrása helyett valami más tevékenységet keresni magadnak. A mozdulat ugyanis sokszor már rutinná válik. Nem egészséges, de sokkal egyszerűbb, ha inkább normál dohányt töltesz a papírkádba, és lehetőleg egyre kevesebbet.
 
 
5. Zsörtölődik

Van, aki másokon vezeti le a feszültségét oly módon, hogy mindenkibe beleköt. Olyan apróságon is fel tudja kapni a vizet, amit máskor észre sem vesz. Na, ilyenkor vegye mindenki a nyúlcipőt!

Lelki háttere: A morgolódó ember valójában önmagával nincs megelégedve. Képtelen elfogadni magát, önértékelési problémákkal küzd. Kívül-belül elégedetlen.

Tipp: A rosszkedv a te esetedben nem magánügy, mivel megkeseríted a környezeted életét is. Mielőtt megbántanád a szeretteidet, és őket is lehúznád magaddal a rosszkedv mélységébe, minden órában tarts egy kis szünetet. Vegyél mély lélegzetet, és koncentrálj arra, hogy nem a környezeted a hibás a rosszkedvedért. Gondolj olyasmire, ami jó érzéssel tölt el. Idézd fel életed legszebb pillanatait, aztán folytasd a munkát. Ez a mini terápia nagyon hatásos zsörtölődő személyeknél.
 
 
6. Betegségbe menekül

Az idegesség sokunknak a gyomrára megy, a betegségbe menekülő típusra azonban ez hatványozottan érvényes. Fáj a feje, a torka, szinte azt sem tudja, mi baja.

Lelki háttere: Az örökké szenvedő ember rejtett célja, hogy magára vonja a figyelmet. Szeretetéhes és úgy érzi, elhanyagolja a környezete. Amíg beteg, addig képes elérni, hogy valaki törődjön vele.

Tipp: Nehéz felismerni ezt a viselkedést, mert a stressz eleve legyengíti az immunrendszert, így jóval könnyebben lesz ilyenkor bárki beteg. A szervezet legyengülésének egyik leghatékonyabb ellenszere a jóga, amely még a stresszt is oldja. A rendszeres relaxáció kiemelten fontos számodra. Lehet ez egy illatos fürdő, szaunázás, masszázs, zenehallgatás, vagy bármi, ami képes ellazítani és feltölteni.