Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


(Sz)épülő emlékeink- a lelki fájdalom gyógyítása

2010.11.15

(Sz)épülő emlékeink - A lelki fájdalom gyógyítása

A jó és rossz emlékek egyaránt kitörlődhetnek, vagy átalakulhatnak a későbbiekben - állítják pszichológusok. Nem az esemény intenzitása határozza meg, mi vésődik az emlékezetbe. Ezeket mindenki maga választja ki, és csatolja a veleszületett adottságokhoz. Ráadásul az emlékek mozgékonyak; az idő múlásával összekeverednek, átértékelődnek. Időnként váratlanul bukkannak elő, gyakran egy illat, íz vagy hang hatására. Mindenki érezhetett már hasonlót, amikor belepett például régi iskolájába, és az illattól ismerős érzése támadt - mintha visszament volna az időben.


A gyermekkorból származó képeket két csoportra oszthatjuk - pozitívra és negatívra

Figyeld meg, hogy a következő lista olvastán milyen saját emlékeid jönnek elő!

Fájdalmas képek:
 
1. Magány
 
Ébren fekszel éjjel, hallgatod a távoli vonatokat, fényszórókat látsz végigfutni a falon. Elküldtek valahová nyaralni. Szüleiddel át kellett költözni egy másik városba, ahol senkit sem ismertél. Kórházban fekszel. A többi gyerek kiközösít.
 
2. Szégyen
 
Nem szabad tévézned. Szobafogság. Édesanyád azt mondja: várj, amíg apád hazajön. Kiszolgáltatottnak érzed magad - a szüleidnek, az óvónődnek vagy az erősebb gyerekeknek. Haragos vagy, de nem tudod megvédeni magad. Családi ünnepségen megszégyenítenek.
 
3. Veszteség
 
Madarad megszökött a kalitkából. Elpusztult a hörcsögöd. Elvették a labdádat. Eldugták valamidet az oviban. Meghal a nagyapád. Hiányzik valamelyik szülőd. Érzed, hogy valami nincs rendben, de téged nem avatnak be. Testvéred születik, és elveszíted a szülők figyelmét.
 
4. Alkalmatlanság
 
Azt mondjak neked: ezt te nem értheted. Mosogatásnál elejtesz egy edényt. Felmásztál egy fára, és nem tudsz lejönni. Elküldtek bevásárolni, és elveszítetted a pénzt. Vagy hazafelé összetörtél néhány tojást. Valaki azt mondja, hogy testvérednek több a sütnivalója. Mindenkinek jobban tetszik a nővéred.
 
5. Félelem
 
Az áruházban, a piacon, az utcán: hirtelen nem látod az édesanyádat. Este egyedül vagy, és a szüleid még mindig nem jöttek haza. Sötétség. Nagyobb gyerekek. Pincelépcső. A szomszéd. Tartasz Istentől, mert ő mindig mindent lát. Éjjel mindig ugyanaz a rémálom gyötör.
 
Boldog képek:
 
1. Biztonság
 
Édesanyád magához szorít, és megvigasztal. A nagyszülőknél vagy, ahol mindent szabad. Várod a Télapót. Örülsz a húsvétnak. Megdicsérnek. Édesanyád felolvas valamit. Jó éjt-puszit kapsz. Betegen fekszel, meselemezt hallgatsz, és hagyod, hogy kényeztessenek.
 
2. Élénkség
 
Ha örülsz, egész lényed tele van boldogsággal. A titkos kerti zugok felderítésénél a kaland lazában égsz. Cirkuszban ülsz. Érzékeid frissek, valószerűek.
 
3. Energia
 
Faradhatatlanul lubickolsz a kádban. Rohansz és táncolsz. Csúszkálsz, hintázol, tombolsz, ugrálsz. Aztán elfáradsz, elalszol, és ahogy felébredsz, ismét ugyanott találod magad.
 
4. Időtlenség
 
Amikor játszol, mintha nem is ezen a világon lennél. Nem veszed észre, hogy múlik az idő. Csak pillanat van, nem létezik holnap. Rövid a nyár, neked mégis végtelennek tűnik.
 
5. Nyitottság
 
Csodálattal nézed a világot, minden érdekel. Mindenütt akad valami felfedeznivaló. Fantáziádban megelevenednek a mesék képei.
 
 
Ilyen és ehhez hasonló képek sorakoznak minden ember emlékezetében.

Válassz ki közülük egyet - a legemlékezetesebbet.
Milyenek a kép színei (világos, sötét)?
Milyen mozdulat tartozik a képhez (táncszerű forgás, imbolygás)?
Ez a kép személyiségednek szimbóluma. Tegyél mellé más kepéket is - mondjuk, minden kategóriából egyet. Kezdd a negatívumokkal, azok ugyanis a leginkább meghatározók. A fájdalmas képek után tisztázhatod magadban, hogy mi mindent akarsz tudat alatt.

Példa

A „magány” címszónál látsz egy képet: egyedül állsz valaminek a peremén, és vágyakozva nézed a többieket. Célod, hogy biztonságban érezd magad, és társaid barátsággal közeledjenek hozzád. Szándékod tehát pozitív, és fogalmazd is meg pozitívan: ne úgy, hogy „nem akarok egyedül lenni” hanem így: „társakra vágyom". Ezután kapcsolj hozzá egy biztonságérzethez társított képet, és gondolatban helyezd egymásra a kettőt. Élvezd az eredményt!

Ezzel a módszerrel lelki fájdalmak szüntethetők meg, illetve alakíthatók át örömmé. Próbáld ki mindegyik „fájdalmas képpel".